Alla inlägg under mars 2008

Av Salmaa - 7 mars 2008 21:58

För ungefär en månad sen kom den positiva nyheten om att sjal nu tillåts på universiteten på Turkiet. Därför vill jag säga till alla muslimska kvinnor i Turkiet: Kutlu olsun! (Grattis!) Det är glädjande, eftersom kunskap är viktigt för varje muslim. Jag kan bara tänka mig hur det skulle vara om jag själv hade varit berövad rättigheterna till kunskap och att välja min egen klädsel, och hur glad jag skulle bli om jag sedan fick tillbaka de rättigheterna.


Ofta kan sjalen ses som komplicerad, men jag själv som bär sjal ser det helt enkelt som ett val jag har gjort i mitt liv; att dyrka/tillbe Gud. Det är en del av att vara muslim (som betyder att man underkastar sig Gud). För mig är det en frihet att bära sjal, eftersom det är det jag vill göra, jag skulle antagligen känna mig som en fånge om jag inte gjorde det. Det är helt enkelt en del av mig.


När man lär sig om islam märker man att det handlar om rättigheter och skyldigheter för alla människor, både män och kvinnor, som är anpassade utifrån deras natur och därför är olika. En viktig del av islam är även rättvisa. Det är en sak jag tänkt på, eftersom man ofta stöter på debatten om jämlikhet. Ibland undrar jag om det viktigaste är att alla rättigheter, skyldigheter och liknande ska vara exakt de samma för män och kvinnor, eller att båda ska bli behandlade med respekt och rättvisa..


Känner ni någon i Turkiet eller bor ni själva där, och om ni gör det; hur har lagändringen sett ut i praktiken?

Ovido - Quiz & Flashcards