Direktlänk till inlägg 7 juni 2008

Positiv överraskning

Av Salmaa - 7 juni 2008 11:51

För någon vecka sen var jag med en vän på Arlanda och vi behövde be en av de fem dagliga bönerna som infaller vid ett-tiden på dagen. Eftersom jag tidigare hade hört att det finns ett bönerum på en flygplats i Sverige gick jag och frågade i informationen om de också hade det, och blev verkligen glatt överraskad när de sa ja, för jag hade inte riktigt förväntat mig det. Vi gick till kapellet som det kallas och där fanns böneriktningen mot Kaba, bönemattor och koraner, även i svensk översättning. Där kunde vi be i lugn och ro. Det fanns också plats och böcker för personer med annan religiös tillhörighet, jag tror att det var en grupp kristna som kom in efter oss. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av Arlanda att de ordnar ett sådant rum!


I skolan har min skolsyster varit så snäll att hon låtit mig låna vilorummet när jag behöver be, om inte någon som mår dåligt ligger där, men det brukar inte hända så ofta. När det händer brukar jag be i ett ledigt klassrum eller en annan relativt lugn plats. Visst känner man då mer av känslan att folk kanske tittar, men man får helt enkelt försöka tänka bort det och fokusera på bönen. Det har hänt att jag bett på bussen eller tåget, till exempel på vintern då bönerna infaller ganska tätt intill varandra och man inte alltid hinner hem. Så om ni någon gång ser en muslim göra rörelser för sig själv på bussen eller tåget bli inte rädda; han/hon ber bara!


Bönen är verkligen en viktig del av en muslims vardag och den hjälper en att bli påmind om sin skapare. När man lägger pannan i marken för sin herre är man som närmast honom, och det är verkligen ett sätt att bli mer ödmjuk. Det finns nog ingen bättre känsla än den man känner då...


(Obs! Arlanda har en skylt som ungefär ser ut som bilden till vänster)

 
 
Ingen bild

Glad

4 augusti 2008 04:29

Fastnade på flygplatsen i Munchen... och såg en skylt med en halvmåne på, den judiska stjärnan, det kristna korset och en buddhistisk symbol... trots att jag var alldeles uttmattad så kände jag mig så lycklig. Hoppas verkligen på att alla skolor inför sk. andrum.. eller vad de enskilda skolorna väljer att kalla dessa för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Salmaa - 8 oktober 2009 12:06

  Nu har jag flyttat över min blogg till http://lilsalmaa.wordpress.com/ och fortsätter att blogga där inshaa'allaah (om Allaah vill), häng gärna med! ...

Av Salmaa - 8 augusti 2009 19:02

Denna lektion handlade om bland annat ibadah (dyrkan). Ibadah definieras som "allt som Allaah tycker om". Ibadah får inte vara förbjudet, eller leda till det som är förbjudet. Den har tre villkor: 1. Ikhlaas - uppriktighet. Handlingen ska vara 100 % ...

Av Salmaa - 8 augusti 2009 18:52

Denna lektion handlade om wudu (tvagningen) och salah (bönen). Det finns mycket att lära sig om dessa ämnen, så jag tänkte inte skriva om dem här, utan länkar till en maashaa'allaah jättebra bok (på svenska) istället: http://www.islamic-invitatio...

Av Salmaa - 14 juli 2009 20:28

När Allaah sände sitt sändebud Muhammad (må Allaahs frid och välsignelser vara över honom), sände han honom till hela mänskligheten. Den tid som profeten Muhammad sändes i var en mörk tid, då folk dyrkade goda människor, änglar, demoner, stenar, kväl...

Av Salmaa - 11 juli 2009 12:44

"Den 31-åriga Marwa al-Sherbini slängdes tillsammans med sin treårige son ut från en park i Tyskland 2008 av en tysk man med ryskt ursprung. Den 28-årige mannen anklagade henne för att vara terrorist bara för att hon bar huvudduk, hijab. Hon polisanm...

Ovido - Quiz & Flashcards