Alla inlägg under september 2008

Av Salmaa - 1 september 2008 21:28

Idag är det både första dagen av ramadaan och september, och jag har fastat precis som många andra muslimer runt om i världen. Innan gryningen idag vaknade jag och åt frukost med min förälder, det är inte så vanligt för vi brukar oftast äta på olika tider på morgonen annars. Att man äter det här målet innan en dag av fasta börjar hjälper en att orka med dagen bättre.


När gryningen hade kommit bad jag fajr (gryningsbönen) och sov ett tag till innan jag åkte till skolan. På tåget läste jag Koranen, i mobilen faktiskt! Jag hittade en jättebra sida där man kan ladda ned islamiska program till mobilen (http://www.guidedways.com/). Man klickar bara på Downloads och sen Mobile Softwares, och flera av programmen är helt gratis. Skoldagen gick helt bra, på lunchen tog jag en promenad istället för att äta som jag brukar göra.


Hemma bröt jag fastan vid åttatiden vid solnedgången, och jag kan verkligen säga att den första dadeln man tar smakar jättegott, man måste nästan uppleva det själv för att förstå. Jag bad maghrib (solnedgångsbönen) och sedan åt jag soppa och pizzabröd, och även då är man glad att man får äta igen, men självklart ska man äta måttligt och inte för mycket. Man känner verkligen tacksamhet till Allaah, för man vet att det är han som gör det möjligt för en att ha tillgång till mat och vatten. I övrigt tror jag också att det är viktigt att försöka vara tacksam för de små och stora gåvorna man får av Allaah, kanske att man får ett nytt klädesplagg, att man lär känna nya vänner eller lyckas med något man velat göra.


Nu är det dags för den sista av dagens fem böner; isha och sedan ska jag sova inshaa'allaah (om Allaah vill). Efter denna bön kan man även be en frivillig bön speciell för ramadaan, många samlas för den i moskén, men jag ber den hemma, eftersom det inte är så nära till en moské för mig och kanske inte heller så bra att vara ute vid den här tiden. Det här var min första dag av ramadaan, men det finns så mycket mer man kan beskriva. Det är helt enkelt en speciell månad, där man har många möjligheter att göra goda handlingar och dyrka Allaah, en månad som gör mig lugn och lycklig.

Ovido - Quiz & Flashcards