Senaste inläggen

Av Salmaa - 24 januari 2008 19:58

Jag vänder mig först till mig själv och sedan till oss alla som är muslimer, och självklart alla andra som vill hjälpa till. Efter att ha läst nyheterna om det som händer i Gaza i Palestina, om all den orättvisan som människorna utsätts för, är det viktigt att vi verkligen gör vad vi kan för att hjälpa dem. Det är särskilt viktigt för oss muslimer eftersom de är våra bröder och systrar i islam, och också för att vi måste vara rättvisa mot muslimer, och alla andra människor, oavsett vilka de är.


Vi måste göra vårt bästa för att leva våra liv enkelt och dela med oss, som den siste och hela mänsklighetens profet Muhammad (Allaahs (Guds) frid och välsignelser över honom) gjorde. Ibland känner man att man tar det här livet till sitt hjärta, fast man egentligen ska ha det i sina händer, som islam lär oss... Och det är verkligen farligt. Om vi håller oss borta från det kanske det är lättare att känna medkänsla för de människor som har det svårt, och Allaah är den mest vetande.


Vi får inte glömma att genom att följa det som islam lär oss om att leva med muslimer och andra människor på ett bra sätt, så dyrkar vi Allaah, vilket är meningen med det här livet, och han vet vad som är bäst för oss. Så vi får absolut inte se våra handlingar som värdelösa, utan det kan vara de handlingarna som gör Allaah nöjd, och tar oss till paradiset.


De saker jag kommer på som vi kan göra förutom att delta i demonstrationerna som ordnas är de här:


Att skänka pengar till Islamic-Relief (http://www.islamic-relief.se/sv/)


Buycott: Att stödja palestinska bönder som producerar olivolja (http://www.jordfrihet.org/varor/olivolja/index.html)


Att skriva under namninsamlingar, bland annat den som Avaaz.org ordnar (http://www.avaaz.org/en/gaza_end_the_siege/8.php?cl=50709384)


Att lyssna på  Radio Respekt (och ringa in till dem på 040 390 500) klockan 10.00 på lördag. Programmet försvarar civilbefolkningen i Gaza. (http://www.malmokanalen.se/)


Skriv jättegärna vad ni tycker att vi kan göra för Gazas, och även andra länders befolkning, som är utsätta för orättvisa och svårigheter! Läs gärna inlägget om Palestina som bror Abu Halim från hikma.se har skrivit på sin blogg (http://www.hikma.se/bloggen/media/kta-judar-fr-en-palestinsk-nation/).

Av Salmaa - 24 december 2007 22:51

Nu vet vi att det finns en allsmäktig, generös och barmhärtig skapare. Han vill att vi ska leva, eftersom han har gett oss en hjärna, ett immunförsvar och så vidare. Nu kan vi reflektera och kolla på vilka egenskaper den här skaparen har. Genom att se på vad han har skapat kan vi dra slutsatser om honom.

Har jorden en uppfinnare eller flera uppfinnare? Den har en uppfinnare, eftersom om det hade funnits flera hade de tävlat och en av dem hade fått dominans och tagit över det hela. Så vi vet att det finns en uppfinnare, och vi vet några av hans egenskaper genom hans tecken på jorden vi lever på.


När vi vet skaparens egenskaper vill vi tacka honom. Det finns djupt förankrat i oss att vi vill tacka den som gör en tjänst till oss. Allaah säger i Koranen ”Kan belöningen för gott vara något annat än gott?” Till exempel  mår vi dåligt när vi hör om förrädare. Man kan inte vara ond mot någon som är god mot en, utan man tackar. Det finns djupt förankrat i oss att vi vill tacka skaparen; den som är god mot oss.


Hur ska vi tacka den här skaparen? Det måste finnas ett tillvägagångssätt, för han har inte skapat oss för ett meningslöst syfte. Om man skulle säga så skulle det betyda att man ger skaparens syfte med skapelsen ett mindre värde än det människor uppfinner, som till exempel ett glas, en mikrofon och så vidare, som alla har ett syfte. Här kommer Allaahs uppenbarelse in, och hur han vill att hans tjänare ska dyrka honom. Varje människa kan inte dyrka honom på det sätt han vill, utan det rätta tillvägagångssättet måste finnas.


Tills sist finns det ett exempel: om det hade funnits ett erbjudande; ett hus vid kusten och havet där man får allt man vill ha som finns tillgängligt; mobil, tv med widescreen, mat och så vidare. Det enda man skulle behöva göra är att ringa ett långdistanssamtal fem gånger om dagen, och man skulle få sin mobil betald. Man skulle inte behöva ringa på en och samma gång, utan på olika utsatta tider med mellanrum. Man skulle ringa för att tacka personen, och man skulle må bra av det. Man skulle till och med ringa även om personen inte hade krävt det, eftersom man känner sig tacksam. Det skulle inte finnas något fusk eller fiffel, inget underground. Hur många skulle gå med på det?


Allaah har gett oss alla dessa gåvor och sinnen. Om man vill veta hur ens situation skulle ha varit utan dem kan man bara besöka sjukhus och institutioner för mentalt sjuka. Vissa äter till och med sina kläder. Förtjänar inte skaparen att bli tackad?


Det här är min sammanfattning av föreläsningen "De tre V: Varifrån? Varför? Vart?" av Hussein Hamad. Om det finns något fel beror det på mig och Shaytaan (Satan) och det som är rätt är från Allaah. Du är perfekt, O Allaah, och jag tackar dig. Jag bevittnar att ingen har rätten att bli dyrkad förutom du. Jag söker din förlåtelse och vänder till dig i ånger. (Det här är en bön som muslimer brukar göra när de är i en församling.)


Har du lyssnat på den här föreläsningen, och i så fall: vad lärde du dig och vad tyckte du var bra med den? Kom det upp några tankar medan du lyssnade på den? Kommentera gärna.


Till sist vill jag också rekommendera om en annan intressant föreläsning om samma ämne. Den heter "Tawhid: uppenbarelsens huvudpelare" och är gjord av Salih Tufekcioglu (http://www.hikma.se/?p=p_126&sName=Tawhid:-uppenbarelsens-huvudpelare).

Av Salmaa - 24 december 2007 12:09

Vi börjar med den första frågan; ”Varifrån har jag kommit?” Alla kan säkert komma överens om att allt som är mänskligt har en början och även ett slut. Allaah säger i Koranen att vi ska röra oss på den här jorden och observera och upptäcka hur den skapades, och hur skapelsen börjades. Här drar Allaah vår uppmärksamhet till något mycket fascinerande; att det finns tecken och spår som vi kan spåra tillbaka med, och med dem veta hur jorden skapades. Det är det som till exempel arkeologer och kriminaltekniker gör, till exempel genom obduktion.


När vi gör det ser vi att allt är organiserat, in i minsta lilla detalj. Till och med atomer är det, och nu har man till och med upptäckt något som är ännu mindre än dem; kvarkar. Om man studerar vatten i detalj ser man att det är en av de mest svåra och avancerade molekylerna som finns. Sättet vätet och syret går ihop på är otroligt. Även djur utnyttjar vattnet genom ytspänning, som kan förstöras med bara lite tvål. Det finns många olika fördelar med och många utnyttjar vattnet, och det är till och med orsaken till all existens, inget finns utan vatten.


Man har till och med upptäckt att det finns manliga och kvinnliga bakterier, hon- och hanbakterier. Redan innan Carl von Linné sa Allaah i Koranen att av varje sak han har skapat finns det två par, manliga och kvinnliga. Så vi ser hur strukturerad och organiserad den här jorden är. Solen rör sig med en hastighet av 220 kilometer i timmen, och jorden rör sig också. Om jordens förhållande till solen skulle förstöras skulle allt liv och all existens förstöras. Om jorden skulle flytta sig bara lite närmare solen skulle allt upphettas och brännas upp. Om den skulle flytta sig lite bakåt skulle allt frysas till döds.


Solen och jorden rör även sig, och när något rör på sig och inte är stillastående måste det finnas någon som upprätthåller funktionerna i de här rörande materialen. När vi tänker på Allaah tänker vi på honom som de två första verserna i kapitlet 112 (Den rena tron) i Koranen: ”Säg: Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.” Så Allaah är oberoende. Kan vi hitta några tecken eller spår på jorden av att det finns något externt?


Vatten är till exempel beroende av väte och syre, men även rätt lufttryck och temperatur. Så det behövs speciella funktioner och riktlinjer. Även eld är beroende av syre, och något brännande material. Om vi går ut i rymden ser vi att jorden är beroende av solen, som i sin tur är beroende av rotation. Den måste rotera i rätt ordning, annars skulle den kollidera med andra planeter och allt liv skulle förstöras. Så den är beroende av ordningen och funktionen som finns. Vem har gett den denna funktion? Allt tyder på att det finns något externt, och som underordnad kan man inte bli sin överordnad.


Vi människor är som underordnade, för vi går under en lag. Därför kallas också en muslim för en som underkastar sig; underkastar sig Allaah och alla lagar han har gett oss. Därför är islam också den religion som är djupt förankrad i naturen, det vill säga att den inte går emot dess lagar, utan går i enlighet med naturen och människans naturliga tillstånd. Genom att vi är underordnade kan vi inte ta oss ur lagarna som finns, till exempel kan vi inte sluta tänka eller blinka, det är helt enkelt reflexer. Vi kan inte ta oss ut ur systemet och om vi ändå försöker göra det kollapsar allt. Så det måste finnas någon som lägger lagarna och funktionerna; en överordnad.


Om vi går tillbaka till oss själva, så kan vi se att det finns tecken även i oss. Vi vet till exempel att kvinnan har kromosomerna xx och mannen har kromosomerna yx. Men hur skulle det vara om mannen hade yy, vad skulle då alla bli? Kan det vara naturen som planerade att allt skulle utvecklas, att män och kvinnor skulle kunna fortplanta sig, och fortsätta leva och göra historia?


Allaah säger i Koranen att av hans tecken är att han har skapat oss av en liten droppe och att vi sedan är människor som förökar oss. Ett av hans tecken är också att han har skapat en medpartner av oss, för att vi ska finna ro hos dem, och att han har skapat starka band; barmhärtighet och kärlek, mellan oss.


De hör till hans tecken. Man kan också se på att mannens hud är mer stabil än kvinnans, eftersom hans bindväv går kors och tvärs. Kvinnans är annorlunda för att den ska kunna utvidgas vid graviditet, eftersom fibrerna i hennes bindväv går mer parallellt. Kan det vara naturen som planerade allt det här?


Det finns många fascinerande saker som antagligen skulle ta alldeles för lång tid att prata om; himmel, hav, jord, land. Så vi vet att naturen inte har en hjärna. Varifrån har vi fått förnuftet och intelligensen som vi har?


Utan tvekan finns det en mening med vårt liv. Vi förökar oss inte bara, och livet existerar och finns inte bara, utan vi är anpassade efter det och det är anpassat efter oss. Till exempel har vi ett immunförsvar som försvarar oss mot sjukdomar, och en hjärna att tänka med. Så nu vet vi svaret på den första frågan; ”Varifrån har jag kommit?” (Fortsättning följer i sista delen; del 3, inshaa'allaah, om Allaah vill.)

Av Salmaa - 22 december 2007 20:59

Föreläsning: De tre V: Varifrån? Varför? Vart? (http://bilal.se/index.php?s=de+tre+vena)

Föreläsare: Hussein Hamad


Jag rekommenderar starkt den här föreläsningen, eftersom den verkligen får en att tänka efter vad meningen med livet egentligen är. Föreläsningen är intressant och föreläsaren förklarar mycket och ger många exempel som hjälper en att förstå den. Han pratar också mycket om vetenskap. I det här inlägget försöker jag sammanfatta vad föreläsningen handlar om. (Obs! Själva föreläsningen börjar först efter ungefär 49 sekunder, efter en kort bön som muslimer brukar göra. Bönen är på arabiska, men efter den pratar föreläsaren svenska.)


När man förstår meningen/syftet med något blir det lättare att kunna utföra det, eftersom man har förståelse för varför man gör det. Så är det också med meningen med livet. Det man upplever som roligt är oftast det man behärskar.


Det finns en historia om en person som vaknade upp på ett tåg efter en lång sömn. Han visste inte varifrån han kommit, varför han satt på tåget eller vart han skulle. Han ignorerade de här frågorna, de hade inte en plats i hans liv, och han tänkte på dem som skämt. Han sysselsatte sig med det han var upptagen med och inne i. Utanför fönstret såg han otroliga skapelser; berg, sjöar, åar, bäckar – naturen. Han tänkte inte på de här sakerna, utan fortsatte att tillfredställa sig själv och sina behov och begär. Han fortsatte sitt liv med de rutinerna han hade. Han växte upp på tåget och blev konduktör på det. Han träffade en tjej med samma bakgrund; de gifte sig, fick barn och han fortsatte att jobba. Men något pinade hans mentalitet, det medförde verkligen lidande för honom. Det var att när någon lämnade tåget kände han en otrolig sorg, han frågade ”Varför?” Det var som det största brottet. Sen kom han till slutstationen, och han visste inte vad den var. Så slutade historien.


Vad skulle vi säga om den här personen? Antagligen att han var sjuk, ”Vad håller han på med?” Men egentligen är historien en metafor/liknelse över mångas liv idag. Vi vet inte varifrån vi har kommit, varför vi är på den här jorden eller vart den ska, vad vårt slutgiltiga mål är. Även tåget kan liknas vid vår planet, eftersom båda är i ständig rotation. De är de tre fundamentala frågorna som inte bara muslimer har funderat över, utan också filosofer, psykologer, vetenskapsmän och så vidare. De kan kallas ”de tre V” - Varifrån har jag kommit? Varför finns jag här? Vart ska jag? De är tre frågor som varje person bör fråga och tänka och reflektera efter, för att få njuta av och få betydelse av det här livet. Människor förhåller sig olika till meningen med livet. Få har tänkt och reflekterat över de här frågorna, och hur kan man få ett svar om man inte har tänkt över något? Vi vet varför vi har delar av vår kropp, men vet vi varför vi har hela vår kropp? Vissa kanske säger för att älska; meningen med livet är kärlek. Andra säger fotboll, och andra säger något annat.


Allaah (Gud) säger i Koranen att det är genom hjärnan vi kommer fram till hans existens och dyrkar honom. Vi har ett förnuft och en hjärna som vi kan använda. Inom islam är därför de som har mentala problem, som demens eller andra hjärnsjukdomar, inte ansvariga att utföra de plikter som andra människor har. (Fortsättning följer i nästa inlägg inshaa'allaah, om Allaah vill.)

Av Salmaa - 20 december 2007 21:07

Assalaamu alaikum (frid vare över er)/hej och välkommen till min nya blogg! Jag har lagt in några av inläggen som jag hade från min tidigare blogg, men efter det här har jag tänkt skriva lite mer om de föreläsningar/texter jag själv har lyssnat på/läst om islam, och även om andra saker i vardagen. Skriv gärna kommentarer =)

Av Salmaa - 7 augusti 2007 21:51

Abu Bakr Ar-Raazi var en av de första pionjärerna som bidrog stort till mänskligheten, särskilt inom områdena medicin, farmakologi, kemi och fysik. I det här inlägget hade jag tänkt att skriva lite om vad han åstadkom inom medicin och farmakologi.


Det här är några av de saker han åstadkom:

  • Han var den förste vetenskapsmannen som gjorde åtskillnad mellan smittkoppor och mässling. Han gjorde en noggrann beskrivning av båda sjukdomarna och gav en sammanfattning av deras symptom.
  • Han var den förste vetenskapsmannen som utvecklade stygn.
  • Han var den förste vetenskapsmannen som introducerade kemiska föreningar i medicin.
  • Han var en av de första läkarna som tog hänsyn till ärftlig smitta, eftersom han tillskrev några sjukdomar ärftliga faktorer.

Han hade åsikten att medicin först skulle användas för att skydda människor mot sjukdomar innan de användes som medel för behandling och botemedel.


Han sa: "Om du skulle kunna behandla en patient genom att använda (nyttig) mat, avstå då från att använda läkemedel. Om du skulle kunna behandla en patient användandes ett läkemedel, undvik då samansatta läkemedel."


  • Han var också en av de första läkarna som tog hänsyn till verkan av psykologiska effekter vid behandling av patienter. Han brukade råda sina elever att ge sina patienter intrycket att de inte är så sjuka och att de ska tillfriskna snart. Han sa: "En läkare måste alltid övertyga patienten att han kommer att tillfriskna, och få honom att hoppas att bli botad även om han inte är säker på det. Kroppens prestationsförmåga påverkas mycket av dess psykologiska humör."
  • Han antog flera medel i klinisk medicin som innebärde att kontrollera patienten i bädden och skriva ned varje symptom eller förändring för att få fram en korrekt diagnos. Sådana medel var till exempel att undersöka symptomen på huden och ögonen, testa andningen, temperaturen, pulsen och urinen.
  • Han utvecklade också en innovativ metod för att välja de bästa platserna för att bygga ett sjukhus, som förblev att vara mycket beundrat av läkare ända tills idag. Den här metoden är att placera några bitar kött på olika platser (i staden) och se hur ruttna de blir med tidens gång. Självklart skulle de bästa platserna i formulering av en bra och hälsosam miljö vara de som var minst effektiva i att få köttet att bli ruttet.

Om du vill läsa mer om Abu Bakr Ar-Raazi och vad han åstadkom i till exempel kemi och fysik, gå in på den här sidan, som jag också använt som källa: http://www.islamweb.net/ver2/archive/article.php?lang=E&id=136050.

Av Salmaa - 16 juni 2007 22:10

Abbas Ibn Firnas föddes i det umayyadiska kalifatet i Córdoba i al-Andalus år 810. Han är mest känd för att vara den förste som gjorde ett vetenskapligt försök att flyga. Han läste kemi, fysik och astronomi. Han brukade sätta upp astronomiska tabeller och skriva poesi. Han formgav också en vattenklocka. Annat han gjorde var att uppfinna metoder att tillverka glas av sand och utveckla en kedja av ringar som kunde användas för att se planeternas och stjärnornas rörelser. En annan viktig sak han gjorde var att uppfinna en process för att slipa bergkristall. Tills det hade bara Egypten vetat hur man skulle slipa kristall. Nu behövde inte Spanien längre exportera kvarts till Egypten, utan kunde istället göra den färdig hemma.


Vid 65-årsåldern byggde Ibn Firnas en egen hängflygare och flög med den. Flygningen gick bra, men landningen gjorde inte det och han skadade sin rygg. De som var kritiska sa att han inte hade gjort ordentliga beräkningar på hur fåglar stoppar sina fart- och höjdförluster och landar på sina stjärtar. Han hade varken haft en bakdel eller metoder för en sådan manöver. Tolv år senare dog han. Mer om honom kan du läsa på sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Ibn_Firnas. Därifrån har jag också hämtat fakta.

Av Salmaa - 8 juni 2007 18:15

Ibn al-Nafis är mest känd för att vara den första som beskrev lungkretsloppet. Han föddes i Damaskus år 1213. Han studerade på Medical College Hospital (Bimaristan al-Noori) i Damaskus. Han läste medicin, men även juridik, litteratur och teologi. Han blev expert i Shafi-skolans juridik och även i fysik.


Han flyttade till Egypten år 1236. Han arbetade på två olika sjukhus, al-Nassri och efter det al-Mansouri. På det andra sjukhuset var han ledare för läkarna. Han var även sultanens personliga läkare där. Han dog år 1288 och donerade då sitt hus, sitt bibliotek och sin klinik till al-Mansouri.


Han har skrivit flera olika böcker, men även kommentarer till andras verk om medicin och lag, till exempel Hippokrates, Ibn Sinas och Hunayn Ibn Ishaqs verk. Hans egna böcker handlar om till exempel oftalmologi (läran om ögat och dess sjukdomar), effekterna som diet har på hälsan och lag.


I boken Commentary on the Anatomy of Canon of Avicenna skriver han i detalj och täckande om ämnena anatomi, patologi och fysiologi. I boken kan man också hitta den tidigaste beskrivningen av lungkretsloppet. Boken betraktas som en av de bästa vetenskapliga böckerna. Läs mer om denna intressanta man och vad han skrev om lungkretsloppet på sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Ibn_al-Nafis. Därifrån har jag också hämtat fakta.

Ovido - Quiz & Flashcards